بهترین ها

برترین مطالب در وبلاگ برترینها

بهترین ها

برترین مطالب در وبلاگ برترینها

کدینگ حسابداری چیست؟ - پارمیس

ابزارهای اجرای کدینگ

برای پیاده سازی کدینگ حسابداری به ابزار خاصی نیاز نیست. راحت تر بگوییم شما می توانید به کمک قلم و کاغذ این کار را انجام دهید و یا از نرم افزارهایی مانند اکسل کمک بگیرید.

برای خرید نرم افزار حسابداری به سایت پارمیس مراجعه کنید.

انواع کدینگ حسابداری

بنا به تعریف، کدینگ حسابداری همان دسته بندی حساب ها و کدگذاری دسته ها و طبقات تعریف شده است و روش های مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. در ادامه انواع کدینگ حسابداری را توضیح می دهیم که در اینجا لازم به تاکید است روش درختی رایج ترین روش برای انجام کدینگ حسابداری است.

کدینگ حفظی Mnemonic coding : در این روش ساده حساب ها بر اساس مختصر نویسی و علامت گذاری به زبان فارسی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال حساب های پرداختنی را به صورت "ح – پ" کدگذاری می کنند یعنی حروف اول نام حساب ها.

کدینگ متوالی Sequential Coding : این روش با نام کدینگ سریال یا کدینگ پی در پی نیز شناخته می شود. در این روش برای دسته بندی حساب ها از اعداد پشت سر هم استفاده می شود.

کدینگ سلسله مراتبی Hierarchical Coding : از آنجا که این روش در تعداد حساب ها و کالاها محدودیتی ندارد، ازجمله پرکاربردترین روش ها برای کدینگ حسابداری به ویژه شرکت های بزرگ با حجم بالای فعالیت ها است. در این روش برای هر حساب یک عدد در نظر گرفته می شود؛ در صورتی که بخواهید زیر گروه به حساب های اصلی اختصاص دهید از افزودن اعشار به عدد حساب مربوطه کمک می گیرید.

کدینگ توده ای Block Coding : از این روش برای یک دوره مالی می توان بهره گرفت که در آن کدها را به یک حساب اختصاص می دهند.

به عنوان نمونه می توان حسابها را کدینگ توده ای به روش زیر دسته بندی نمود:

1000 : حسابهای غیرجاری

2000 : حسابهای جاری

3000 : سرمایه ها

4000 : درآمدها

کدینگ وجهی Faceted Coding : در کدینگ وجهی برای طبقه بندی حساب ها از اعداد و کدها استفاده می شود که هر عدد نوع خاصی از حساب ها را نمایش می دهد. این روش باید بر اساس استاندارد خاصی باشد.

به عنوان مثال برای یک فروشگاه می توان اینچنین کدینگ حسابداری را انجام داد: عدد یا کد اول بخش های مختلف فروشگاه و عدد دوم انواع مختلف هزینه های فروشگاه را نشان می دهد که زیرمجموعه های آن را با عدد سوم دسته بندی می کنند.

پس از بررسی انواع کدینگ حسابداری بد نیست با سطوح کدینگ یعنی همان سطح هایی که بر اساس تراکنش های مالی تعیین می شوند، آشنا شویم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.