بهترین ها

برترین مطالب در وبلاگ برترینها

بهترین ها

برترین مطالب در وبلاگ برترینها

انواع سرویس های پستی و کوریری در ایران

اگر درباره سرویس های پستی و کوریری اطلاعات لازم را ندارید یا نیاز به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر دارید،‌ در این مقاله سعی کرده‌ایم انواع سرویس های پستی و کوریری را بررسی کنیم تا از جامع‌ترین اطلاعات این سرویس‌ها بهره‌مند شوید. این مقاله با آخرین تغییرات تا شهریور ۹۹ گردآوری شده است.

خدمات پستی

خدمات پستی معمولا برای حمل نامه‌ها و بسته‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با این تفاوت که ممکن است زمان تحویل طولانی‌تری نسبت به کوریر سرویس داشته باشند. همچنین خدمات پستی معمولا به‌صورت دولتی اداره می‌شوند. خدمات پستی ایالات متحده (USPS) ،SingPost ، Australia Post و China Post و شرکت ملی پست ایران از نمونه‌های ارائه‌دهندگان این خدمات هستند. در ادامه انوع سرویس های پستی را معرفی خواهیم کرد.

پست عادی

این نوع از پست دقیقا همان چیزی است که با شنیدن کلمه پست به ذهن‌تان خطور می‌کند، کاغذ، پاکت نامه، تمبر و صندوق پست که این روزها تبدیل به یک نوستالژی شده‌اند ولی همچنان طرفداران خاص خود را دارد. این نوع پست شامل نامه‌ها و مطبوعات هستند و کاربردی برای ارسال بسته‌ ندارند.

پست پیشتاز

در حال حاضر سریع‌ترین سرویس پستی ایران پست پیشتاز است. با استفاده از این سرویس می‌توانید نامه یا بسته‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت ارسال نمایید. البته زمان توزیع بسته در خارج از کشور،‌ بیشتر زمان می‌برد؛ همچنین حداکثر وزن مرسولات در این سرویس ۳۰ کیلوگرم است. مزیت دیگر پست پیشتاز این است که شما می‌توانید در هر لحظه بسته خود را رهگیری کنید؛ کافی‌ست بارکد ۱۰ یا ۲۰ رقمی مرسوله خود را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ پیامک کرده و یا از طریق سایت پیگیری نمایید.

پست سفارشی

اگر به‌عنوان فرستنده تمایل داشته باشید هنگام تحویل مرسوله به پست، قبض رسید دریافت کنید و همچنین هنگام تحویل مرسوله به گیرنده از وی امضاء اخذ شود، می‌توانید از این سرویس استفاده نمایید. حداکثر وزن این مرسولات غیر از کیسه مخصوص مطبوعات (۳۰ کیلو گرم) به میزان ۲ کیلوگرم خواهد بود؛ ضمنا جهت ارسال مرسوله حتما بایستی به باجه‌های پستی مراجعه نمایید. زمان میانگین انجام این خدمات، به ازای هر مرسوله ۴ دقیقه بدون احتساب مدت سپری شده در نوبت‌، و برای هر مرسوله در داخل کشور (درون شهری ۲۴ الی ۴۸ ساعت؛ ‌شهرستان‌ها ۴۸ الی ۷۲ ساعت؛ در خارج از کشور حداکثر ۷۲ ساعت بعد از رسیدن به کشور مقصد)‌ در نظر گرفته شده است.

پست ویژه

این پست که از سریع‌ترین سرویس های پستی محسوب می‌شود، در بازه‌های زمانی تعهد شده انجام می‌پذیرد. تعهدات توزیع مرسولات برای مقاصد شهری حداکثر ۳ ساعت و برای مقاصد بین شهری حداکثر تا ساعت ۱۰ یا ۱۲، روز بعد از قبول مرسوله می‌باشد. پست ویژه خدمتی است سریع و مراحل عملیاتی مربوط به آن به‌صورت خاص و ویژه با هدف پاسخگویی به نیاز‌ها و صرفه‌جویی در وقت و رفاه حال هموطنان سامان‌دهی شده است. در حال حاضر این سرویس بین تمامی مراکز استان‌های کشور با استفاده از سریع‌ترین خطوط حمل و نقل و بهره‌گیری از موزعین ویژه دایر شده است؛ لازم به‌ذکر است شرکت پست زمان فوق را تعهد کرده و در صورت تاخیر، دو برابر کرایه پستی غرامت پرداخت خواهد کرد.

پست اکسپرس

این سرویس که با تعرفه اقتصادی مناسب‌تری نسبت به سرویس های موجود فعال است، قابلیت توزیع ویژه مرسولات را دارد. سرویس پست اکسپرس خدمت خاصی است که در آن مرسولات پستی به درخواست فرستنده و در قبال پرداخت هزینه مربوطه، با اولویت و حق تقدم بیشتری نسبت به سایر مرسولات توزیع می‌شوند. این سرویس در مورد مرسولات عادی و سفارشی قابل اجرا است.

پست رستانت

اگر به هر دلیلی آدرس دقیق پستی ندارید، می‌توانید از فرستندگان مرسولات خود بخواهید تا مرسولات را به آدرس یک دفتر (عمدتا دفتر مرکزی) بفرستند و شما با ارائه کارت شناسایی معتبر، ‌مرسوله را از آن‌جا دریافت کنید. این سرویس بیشتر مناسب افرادی است که در سفر هستند و اقامت دائم در جایی مشخص ندارند. توزیع مرسوله در واحد پستی مقصد در صورت مراجعه گیرنده در اسرع وقت انجام می‌شود و مدت زمان نگهداری مرسولات پست رستانت ۲ ماه پس از ماه دریافت است.

صندوق شخصی

صندوق شخصی هوشمند از دیگر سرویس های پستی است که هر شخصی می‌تواند با مراجعه به پست، تقاضای اجاره‌ این صندوق شخصی را داشته باشد. در این صورت کلیه‌ی مرسولاتی که برای شما ارسال می‌شود، در این صندوق قرار داده شده و با مراجعه‌ی شما به دفاتر پستی، تحویل‌تان می‌گردد. این سرویس در اکثر دفاتر پستی موجود است. مزیت این سرویس این است که به جای اعلام نشانی کامل، شماره‌هایی به عنوان آدرس اعلام می‌گردد.

پست تبلیغ

در این سرویس که تنها برای اشخاص حقوقی است،‌ می‌توان با بهره‌گیری از امکانات و فضای موجود در دفاتر پستی، نسبت به انجام تبلیغات گسترده و موثر از راه‌های زیر اقدام کرد:

  • درج آگهی‌های تبلیغاتی روی سقف، کف، پیشخوان، دیوار‌های داخلی و بیرونی واحد‌های پستی
  • تلویزیون‌های مدار بسته دفاتر پستی
  • استند، تابلو اعلانات، صندوق شخصی، کیوسک اینترنتی و مخازن ویژه‌ی توزیع بروشور
  • پوشش موزعین و ناوگان حمل و نقل پستی
  • پاکات و کارتن‌های پستی، نوارچسب، مهر ابطال نقش تمبر
  • سایت شرکت
  • نشریات پستی نظیر بروشور، کتابچه‌ها و نشریات داخلی
  • اوراق و قبوض پستی

پست مستقیم

پست مستقیم یک رسانه تبلیغاتی‌ است و در واقع پلی‌ست که تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات را به مصرف‌کنندگان و مشتریان متصل می‌کند. این سرویس به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا با مخاطبان مورد نظر به‌طور مستقیم ارتباط برقرار نمایند. اساس پست مستقیم را بانک‌های اطلاعاتی تشکیل می‌دهند که شامل نشانی سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و خدماتی به همراه مخاطبان هرکدام است. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این سرویس می‌توانید به مراکز مناطق پستی تهران و مراکز ادارات پست شهرستان‌ها مراجعه نمایید. تی نکست نیز با دارا بودن تجربه در این حوزه این سرویس را به تمامی کسب و کارهای شهر تهران ارائه می‌دهد.

پست تلفنی ۱۹۳ (پیک ویژه)

اگر تمایل به خروج از خانه یا حوصله ترافیک خیابان‌ها را ندارید،‌ این سرویس انتخاب مناسبی برای شماست؛ سرویس پست تلفن این امکان را به شما می‌دهد که به جای مراجعه به دفاتر پستی، با تماس با شماره ۱۹۳ درخواست خود را مطرح کنید تا متصدیان پستی به نشانی شما آمده و مرسولات را در قالب همان سرویسی که درخواست داده‌اید تحویل بگیرند و به آدرس گیرنده ارسال کنند. سرویس پستی ۱۹۳، به جز روزهای تعطیل، از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب مشغول ارائه خدمات به شهروندان است.

پست یافته

این پست مخصوص مدارک، اسناد و اشیاء گم‌شده‌ای که پیدا شده‌اند و بازگرداندن آن به صاحبان آن‌ها است. شرکت پست این سرویس را در راستای ارائه‌ی تسهیلات و خدمات رفاهی به مردم راه‌اندازی کرده است. شما با مراجعه به آدرس http://postyafteh.post.ir/ می‌توانید اطلاعات مربوط به این اسناد و مدارک شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، اسناد ازدواج و مالکیت مدارک خودرو، چک و دسته‌چک، دفترچه پس‌انداز، عابربانک و دفترچه بیمه را مشاهده نمایید. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر پستی و پرکردن فرم مشخصات و تعیین نوع سند گمشده، از شرکت پست درخواست کنید تا مدارک یافته شده برایتان ارسال شود؛ البته اسناد، مدارک و اشیاء پیدا شده با پرداخت هزینه به مشتری تحویل می‌شوند.

منبع: https://tinextco.com/blog/types-of-postal-and-courier-services-in-iran/